dinsdag 4 november 2014

En weer een schop in de grond.

En dit is niet moestuin gerelateerd.
 Eerder huisdier gerelateerd.
Vandaag is de laatste gerbil genaamt Poekie overleden.
Het beestje is net 4 jaar oud geworden. Toch best oud voor zulke soort beestjes.
Zijn laatste broertje gaf enkele weken geleden het loodje.
Moxxi toen hij klein was.

 Maar ook enkele weken terug heeft moxxi, een van mijn konijnen, deze wereld vaarwel gezegd. Alleen was dit iets luguberder dan wat ik ooit heb meegemaakt.
Moxxi hebben we een paar jaar terug samen met zijn broertje gekocht. Toen dachten we nog dat het twee dames waren maar nee. De gebroeders konden niet zonder elkaar.
Zaten ze eventjes in een apart hokje dan kwamen de zielige blikken tevoorschijn.
 De konijnen die we toen al hadden waren vrouwtjes dus hebben we ze laten "helpen".



 Ondanks dat ze elkaar eerst niet konden missen is moxxi toch door zijn broertje en zijn partner in crime aangevallen. Nu had ik dat eigenlijk wel verwacht.
Het vrouwtje waar hij een koppeltje mee vormde was pas overleden en zijn broer was nog wel samen met zijn, nogal bitchy, vrouwtje.
 Ik zal maar niet in detail gaan treden hoe het eruit zag. Normaal pak ik ze met een plastic zakje om mijn hand op om ze te begraven maar dit keer heb ik er een schep bij gepakt....

Kleine degu'tjes
Toen we hier kwamen wonen hadden we: 2 konijnen, 2 gerbils en een hele lading degu's.
Ja, echt een hele lading, hou het op een stuk of 16 (totaal 21 maar een paar verkocht).
 Dat krijg je ervan als je een vrouwtje zwanger blijkt te kopen. Van deze lading zijn er nog 2 over.
De gerbils die we toen hadden bleken ook zwanger te zijn.
In een korte tijd dus van 2 naar 19 gerbils.
Al deze kleine knagers zouden normaal in gevangenschap 2 tot 3 jaar worden. De meeste hebben de 4 en 5 jaar toch gehaald.

De konijnen die we toen al hadden zijn inmiddels al overleden. Een is er 2 jaar geworden de andere 6. Ondertussen hadden we nog een aantal konijnen erbij gekocht/opgevangen.
 Nu hebben we nog 3 konijnen over: Tifa (3,5), Smoothie (4)  en Leela (2).
Sweeney (6), Dotje(2), Muffin(4 mnd), cc (geen idee hoe oud die was) en Moxxi(3,5) zijn dus overleden.

Maar ondertussen ligt er dus een minikerkhof hier in de tuin.
Ik vind het zielig om ze klakkeloos in de kliko te gooien. als een stuk huisvuil of groenafval.
 Het is toch een diertje dat je verzorgd hebt en liefde hebt gegeven en ontvangen.
Misschien dat ik na al die konijnen en beestjes nog wel eens een konijn koop of een vogelkooi met parkietjes maar zoveel beesten in een keer... nee.
Ondanks dat ik van diertjes houd is het een hele klus om ze schoon te maken, bezig te houden en noem maar op.
Poekie als klein pietepeuterig beestje.
 Er word ook regelmatig gezegd hier als er visite is: Wanneer doe je al die beesten nou weg? Heb nog wel roze korrels! Gooi ze bij het dierenparkje neer!

Nee, dat doe ik dus niet.
Ik heb ervoor gekozen om ze aan te schaffen en te verzorgen, dan neem ik ook de verantwoordelijkheid voor ze tot het eind.

Nu ga ik dus maar naar buiten en poekie bij zijn familie te doen en de gerbilgedeelte schoon te maken en leeg te houden.

Groetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten