zondag 8 juni 2014

Smakelijk tuintje.

Eindelijk is het weer ideaal voor mij en mijn tuintje.
Zonnetje schijnt, dan weer een flinke bui om vervolgens weer een zonnetje te hebben.
De groenten begint nu te groeien als een tierelier.
Bovenin: verdwaalde aardappel, mais, sierbloemetjes.
Midden: artisjok. tomaat, romanescokool.
Onder: bankje met kruiden, tomaat, radijs, wortel, boerenkool. 

De eerste erwtjes zijn al geplukt.
De bloemkolen laten hun kolen doorschieten.
De tomaten en courgettes staan in de bloemen en de rode bieten steken een klein
stukje boven de grond uit.

Een goede reden om alles goed bij te houden en her en der wat te snoeien, zand erbij te mikken en noem maar op.

Het slakkenprobleem in de moestuin is al deels verholpen door eierschalen, slakkenkorrels en een familie veldmuisjes die wel van franse cuisine houd.

Bloemkool, sla en veldsla.
Door de stortbuien echter moet er ook weer flink onkruid getrokken worden.
En niet zonder handschoenen want alles lijkt wel onder de kleine rupsjes en torretjes te zitten.
Op zich niet zo'n probleem al dat onkruid want er zit een hoop bij waar mijn konijnen flink van kunnen smullen.

ik had in de tuin nog  twee kweekbakjes gezet voor groentes die redelijk snel schieten.
Helaas zijn die door het warme weer gisteren helemaal weggekookt.
Dus, hup, leeggooien die handel en nog een poging doen.
Ik heb namelijk nog meer dan genoeg ruimte over in mijn moestuintje en
vierkantemeterbak.

Tomaat, oregano en courgette.
En het is handig ook nog, lekkere verse groenten uit de tuin en een heerlijke krop sla.
Ideaal als we weer is buiten gaan tafelgrillen.
Kom je wat sla te kort? Pak daar maar uit de verhoogde bak.
Lekker tomaatje? Kijk maar om de hoek, daar hangen er meer.

Helaas ben ik wel te ijverig geweest met het opkweken van tomatenplanten.
Momenteel staan er vier vleestomaatplanten in de volle grond en een grote Pottomaatstruik in een mooie roze pot op mijn plantenbank.
Alleen staan daar ook nog in kleine potjes een stuk of zes vleestomaten en zeven pottomaten.

Iets te veel van het goede want zo groot is mijn vriezer ook weer niet.
En tomatenplanten kunnen veel zon wegnemen als je bepaalde groenten erlangs laat groeien door "compnionplanting"(het planten van bepaalde groentes naast elkaar die niet dezelfde voedingsstoffen nodig hebben en elkaars groei zo kunnen stimuleren)
Boven: spitskool, uien.
Midden: erwten. links ervan staan nog spruitjes.
Onder: rode bieten, spitskkool en bolcourgette.

Allemaal heel leuk dus dat het groeit en dat het voor mij ook een  leuke bezigheid is.
En natuurlijk stiekem ook de voldoening als mensen langs komen en zeggen: Zo! dat groeit goed. Ziet er gezellig uit!
Dat maakt mijn dag toch stiekem wel compleet ;)

Groetjes,
Keanetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten