maandag 23 juni 2014

Afvallen met onkruid!?!

Dat lees je inderdaad goed.
Afvallen dankzij de onkruid in je tuin.
Dit kan op twee manieren.
1: je tuin is een grote zandbak met her en der een struik erin en na iedere regenbui zit je uren op je knietjes onkruid te trekken en gooi je emmers vol in je kliko.
Een hele onderneming.
winterpostelein
2: je ziet je onkruid niet als iets vervelends maar gaat is op zoek wat voor soort onkruidplantjes er in je tuin groeien...

Waarom zou je dat doen?
Onlangs kwam ik erachter dat al die irritante, waterige plantjes waarvan ik ondertussen al emmers heb weggegooid, een redelijk prijzige groente is. Dit ging om postelein.

Ik had geen idee wat het was en wat je ermee kon doen. Ondertussen weet ik dat je er lekkere soepen en sauzen mee kunt maken.
Tijdens het wandelen kwam ik langs een reeks bomen met vruchtjes die eruit zagen als gele en roze gummy snoepjes. Dus snel foto van gemaakt en in een groep over planten gemikt... Bleken het wilde kersen te zijn. Nu ga ik iedere keer als ik met kyra aan de wandel ben kersen plukken en kan ik op ten duur jam maken.

Nu zit ik bij facebook sinds kort bij een groep die gaat over wilde eetbare planten, eetbare bloemetjes, wortels, etc. waar je blijkbaar zalige recepten mee kunt maken, soepen, salades, noem maar op.
Je post een foto van een plant en er reageert altijd iemand met goed vergelijkingsmateriaal.

En dan krijg je dus weer een mogenlijkheid om  verder te gaan op het afvallen:
Boswandelingen of fietstochtjes maken om te kijken wat er in je omgeving groeit en bloeit.
Leuke boeketjes maken en etenswaren zoeken in de grasvelden en in de bossen.

oost indische kers.
Of ik nu ik weet niet hoeveel euro uit geef bij de supermarkt of dat ik lekker geniet van de buitenlucht en alles letterlijk voor het oprapen heb liggen. Laat mij maar leker de hort op gaan.

Sommige zullen vast denken; gatver je gaat toch niet random iets plukken en opeten.
Nee, natuurlijk niet. Eerst kijken wat het is, of het eetbaar is, plukken, en thuis schoonmaken.
Een aantal bloemen in mijn tuintje bleken ook eetbaar te zijn dus vandeweek had ik door mijn salade de bloemblaadjes van de oostindische kers erin gemikt.

Momenteel heb ik een wilde planten gidsje op het oog die ik wil aanschaffen want op de telefoon is geen een fatsoenlijke app en ik heb ook geen zin om over mijn internetbundel heen te gaan.

Dus mocht je eens langs komen en denken: wat ziet die tuin eruit als een rimboe...

Ik noem het geen onkruid meer maar een lopend buffet.


Groetjes Keanetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten