zondag 3 april 2016

Kip, ik heb je.

Als je mijn vorige blog hebt gelezen of mijn facebook en instagram volgt kan het je niet zijn ontgaan
Ik heb sinds twee weken drie wyandotte krielkipjes.
Deze drie kakelmutsjes zijn nu 10 weekjes oud en zouden eieren moeten gaan leggen als ze rond de 22 weken zijn.

Het balletje is eigenlijk goed gaan rollen na een bezoek van een dierenwinkel waarbij de eigenaresse net zo'n halve boerin en dieren gek was als ikzelf en we met z'n tweetjes lyrisch over het nieuwe bestelboek heen hingen.
Dus de volgende stap bij thuiskomst was hokken zoeken en uitzoeken welke kippensoort er het beste bij ons past.

Zo gezegd zo gedaan.
Een dag later had ik het hok besteld en contact gelegd met iemand die als hobby kippen hield maar er van zijn ouders niet meer zoveel mocht hebben.
De kuikens die hij dus nu had moesten weg.
Weer een dag later had ik dus alweer mijn kippen gekocht van iemand die ik mag bellen en mailen wanneer ik maar wil als ik met vragen zit.
Maar het hok was nog niet binnen waardoor we snel een noodhok langs het konijnenhok hadden gemaakt.

Het konijn was geen buren meer gewend en vooral geen buren die nog zacht piepen en fluitgeluidjes maken wat er voor zorgde dat ik een pissig konijn had.

Maar wat was nou de reden dat ik kippen heb gekocht.

In eerste instantie leek het mij gewoon gezellig om kippen te houden in een leuk hok voor de eieren maar nu ik ze zo maf zie doen en lekker gek doen met mijn konijn zou ik het nog niet eens erg vinden als ze geen of amper eieren gaan leggen.

Ze lijken veel op elkaar maar gelukkig begin ik ze redelijk uit elkaar te houden.
We hadden ze geringd maar het viel een collega/achterbuur op dat de ringetjes te strak zaten, dus hup eraf geknipt.
De kip die eerst het paarse ringetje had is Agnes, met het groene ringetje Edith en met het beide ringetje is Margo.
En ja dat zijn de drie kleine meisjes uit de film "Dispicable me" of "Verschrikkelijke ikke".
Vriendlief noemt ze gewoon die kip en dan die kip en die andere kip...

Er word ook al gezegd dat ik ze te veel vertroetel door speciaal kuikenvoer te gaan halen in plaats van gemengd voer. 
Maar ik kijk gewoon naar de tips die ik vind via forums en kippengroepen. 
Wat zijn de voor en nadelen van het voer.
En als je dan rond aan het neuzen bent vind je toch wel wat tips en leuke dingetjes.

Zo ook hoe je een kippenschommeltje kunt maken van wat touw en een tak, hoe je ze tam maakt, hoe je bloedluis (eigenlijk een mijt) weg kunt houden, hoe je kippenspeelgoed kunt maken en hoe je van oude spullen een nieuw hok en dergelijke kunt maken.
Hoe je kippenmest kunt gebruiken in de moestuin en wat voor groenafval ze mogen eten is natuurlijk ook ideaal. Voor mij een gevalletje van een win-win situatie.

Nu dat er twee weken voorbij zijn vind vriendlief het ook wel leuk.
Kippetjes voeren, kijken hoe de hond erop reageert en ze naar hun hok drijft, want ja het is en blijft een herdershond haha.

We wachten nu dus af wanneer ze beginnen met eieren leggen en wat voor geluiden erbij komen kijken want dat is nog even afwachten.

Voor nu ga ik lekker op pinterest rondneuzen wat ik nog meer kan doen voor mijn huisdieren want ook mijn hond en konijn worden hier dagelijks verwend.

Groetjes!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten