zaterdag 18 juni 2016

Ontspullen.

Dat is iets waar ik nu mee bezig ben.
Maar ontspullen, wat houd dat nu precies in?
In principe ruim je gewoon een beetje op maar nu neem je rigoureuze stappen.

Dit is van alleen de keuken en boekenkast.
Zelf ben ik deze week begonnen met de keuken. Alles wat ik al minstens een half jaar niet heb gebruikt of waar ik me aan erger gaat eruit.
Denk aan de 10 verschillende mokken of die muffin vormpjes die stof liggen te vangen omdat ik zo goed als niks meer bak qua taarten en heel de mikmak.


Momenteel heb ik twee klapkratten staan langs de kast waarin opbergbakjes zitten, bestek wat we veel te veel hebben, pannen die ik eigenlijk niet meer gebruik en noem maar op.
Ik ben nog niet helemaal klaar in de keuken maar een hoekkast en de kast boven de afzuigkap zijn al helemaal leeg.

Mijn boekenkast zal  er ook aan moeten geloven.
Informatieve boeken ben ik momenteel aan het uitpluizen om te kijken wat ik nodig heb. Aangezien ik nog genoeg notitie boekjes heb kan ik alles wat ik nodig heb over pennen  zodat het originele boek weg kan.
Kookboeken gebruik ik eigenlijk nooit dus die kunnen ook weg.
Zo blijven er nog een reeks leesboeken over en wat kunstboeken. Als je iets wilt weten staat het vaak toch online.

Maar als je zo door gaat zie je eigenlijk toch wel wat je eigenlijk allemaal NIET gebruikt in huis en wat gewoon puur opvulling is.
Zo willen we ook wat meer back to basic.
De eierkoker was toch kapot dus hup weg ermee en gewoon lekker eitjes koken in de pan. De waterkoker vergeet ik steeds uit te zetten en staat vaak 3 keer aan dus hop een fluitketel,
zo vergeet ik hem niet en er komt nog een gezellig fluitje langs ook nog.

Tja, omdat mijn ontploffingen niet echt je van het zijn.
Vriendlief gaat vandeweek ook wat spullen uitzoeken met betrekking tot elektronica. Hij doet er eigenlijk bijna niks meer mee.
Daarna gaan we de kledingkasten en de schuur etc. aanpakken.

Tot dusver voel ik wel wat meer rust van binnen wetende da de spullen die we hebben ook echt nuttig zijn en niet weer iets wat afgestoft moet worden of wat aan de kant moet als er visite komt en ga zo maar door.

Ik kan het eigenlijk wel aanraden want eigenlijk zitten de meeste huizen gewoon te vol met spullen die we niet meer gebruiken of vage spullen die we een emotionele waarde hebben gegeven.
Zo zal ik binnenkort ook knuffels uit de garage weg doen waarvan er een aantal bij zitten die ik vanaf mijn geboorte heb.
Dan moet ik wel zeggen da ik er een toch echt wil houden maar dat is geen ruimtevreter.

Vorig jaar heb ik al mijn dagboeken en dromenboekjes in de vuurkorf gegooid.
Heb ik er soms spijt van? Ja, maar ik kan er nu toch niks aan doen en sommige hoofdstukken waren echt te deprimerend en niet echt het nadenken meer waard dus ook dan valt er een last van je schouders af.

Het is dus niet alleen het ontspullen van je huis maar ook het ruimte maken en rust creëren in je hoofd.
Nu heb ik het sowieso vaak druk in mijn hoofd, soms zelfs zo erg dat ik ontplof, ga lopen schreeuwen en soms spullen rond vliegen maar als je minder spullen hebt heb je ook minder om te gooien haha.
Dat is trouwens ook de reden dat het zo lang heeft geduurd voor er een nieuwe blog online kwam.
Ik zat even vast in een periode waarin ik het gevoel had dat er aan alle kanten aan mij werd getrokken.
Ik heb een aantal dagen last gehad van huilbuien en ik had het idee dat alles wat aan mij werd gevraagd in een keer moest gebeuren. Dan ook nog wat privé dingetjes die aan het knagen waren en het slechte slapen.

Nu dat ik aan het opruimen ben geslagen kan ik ook wat beter slapen en heb ik ook dus wat meer rust en geen stress in mijn lijf.
Nu nog hopen dat dit zo blijft en ik niet bij elke scheet doordraai.

Wish me luck,
groetjes!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten