zondag 5 april 2015

Louisa en Rosanna de transgender bruiloft op TLC.

Zodra ik de eerste reclame's zag voor dit programma op TLC zat ik al te popelen om te kijken.
Dus ben ik ook meteen op facebook alle posts van TLC voor dit programma gaan volgen.
Rosanna en Louisa

Heel veel mensen waren positief over wat er op tv ging komen.
En dan heb je natuurlijk weer de groep die zegt dat ze vies zijn en een schande en honderd op een hoop.

De eerste keer dat ik iets hoorde over transgenders was een reportage over een meisje die als jongen te wereld was gekomen.
Hier was niets van te zien omdat ze op tijd waren  gestart met het hormonen.
Het meisje was hartstikke gelukkig en voelde zich niet meer opgesloten in het lichaam waar ze mee was geboren.
Wel moesten de nodige operaties nog aan te pas komen maar ze ging door het leven als een gewoon tienermeisje. Lekker winkelen, met vriendinnen de hort op.

Daarna zag ik een docu over de dochter van Cher die gevangen zat in haar lichaam en eigenlijk
Chaz, zoon van Cher
een jongen was.

Zo nieuwsgierig als ik was ging ik toen verder googelen om het te snappen omdat er in mijn werkomgeving een aantal keer een vrouw binnen kwam waarvan wel te merken was dat het vroeger een man was en soms onzeker om zich heen keek.

Door te googelen kwam ik op een studie terecht waarin duidelijk het verschil tussen scans van de hersenen van een jongen en van een meisje te zien was. En ook wat er allemaal qua ziekenhuisbezoeken en controles bij komen kijken om er zeker van te zijn dat het toch niet om een fase gaat. En ook het feit dat ze er optijd bij moeten zijn want begint een persoon te laat met de behandeling dan kan er nog een hoop gaan ontwikkelen in de pubertijd wat niet moet gebeuren. Denk aan baardgroei of borstvorming.

Waar transgenders dus zeggen dat ze in het verkeerde lichaam zitten is dus duidelijk geen onzin.
Waar een groep mensen het natuurlijk weer op een ziekte gooien.

Het verhaal van Louisa en Rosanna vond ik echt leuk om te kijken.
Er werd duidelijk verteld over het feit dat een deel van de familie het niet accepteerde dat Louisa een vrouw was van binnen en het ook van buiten eindelijk wilde worden.

En om dan aan het einde van het programma te zien dat haar vader haar naar het altaar liep terwijl hij het niet echt wou accepteren in het begin vanwege: wat zullen ze wel niet denken.
Prachtig.

Persoonlijk vind ik het mooi om te zien hoe zulke mensen zich ontpoppen tot degene die ze altijd al hadden willen zijn en moeten hadden zijn.
Alleen de scheve gezichten die sommige mensen dan trekken, het nakijken, het smiespelen tegen elkaar.

Het enige wat ik dan denk is: Hij of zij is nu eindelijk gelukkig na een tijd van niet weten wat er aan de hand is en jezelf niet jezelf voelen. Waarom zou je zulke mensen naar beneden moeten halen na alles wat ze gedaan hebben om zichzelf te kunnen waarderen.

Veel negatieve reacties komen meestal voor uit onwetendheid.
Dus weet je niet wat iets inhoud, ga dan niet lopen gissen wat het inhoud maar ga net als ik gewoon even kijken wat het nou precies is en leef jezelf in die persoon in.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik net met een glimlach naar een leuk stelletje heb gekeken die
klaar waren om te trouwen en hopelijk de rest van hun leven geluk zullen ervaren.






2 opmerkingen:

  1. ik vind het echt mooi geschreven , super bedankt dat je dit gedaan heb , een dikke kus van ons, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. Ik werd helemaal knetter van sommige mensen die megatief reageerden dus ik dacht dit moet er even uit :p

      Verwijderen