maandag 9 maart 2015

De stomste vraag ooit (na mijn mening)

Je zult hem vast wel eens gehoord hebben tijdens een functioneringsgesprek of tijdens het zoeken naar een studie of familie die wilt weten waar je staat.

Waar zie jij jezelf in 3 jaar (of desnoods 5 omdat we toch in de toekomst kunnen kijken ).

Als ik deze vraag hoor aan het begin van een gesprek heb ik al zin om op te staan en iets nuttigs te gaan doen. Ik neem het dan niet meer serieus.
Je kunt wel gaan speculeren maar daar schiet je niks mee op.

Om maar een voorbeeld te noemen.
Voor het jaarboek werd er een soort gelijke vraag gesteld.
Zo blij als ik was dat ik was toegelaten op de kunstacademie voegde ik in dat stukje voor het jaarboek iets in de zin van: Ik hoop dat ik tekenlerares in Engeland ben met een klein boerderijtje.

In nog geen vier jaar tijd na dit stukje heb ik twee opleidingen verlaten omdat ik het niks vond of het niet eens kon worden met de leraren, ben ik verhuist naar een andere plaats bij mijn vriend en ben ik gaan werken en dan ook nog eens samen een koophuis gekocht.

Dat is dus heel wat anders dan wat mijn stukje in het jaarboek had gehoopt.

En tijdens een functioneringsgesprek een flinke tijd geleden werd dit ook weer gevraagd.
Dus zo stom als dat ik de vraag vond antwoordde ik met:
Misschien werk ik ergens anders of volg ik via hier een opleiding. misschien werk ik helemaal niet meer en zit ik met een hoop kinderen alleen thuis.
Nou dat wilde ze dus liever niet horen want je moet wel weten wat je wilt.
Sterker nog er werd gezegd: Dat laatste horen we eigenlijk liever niet als je hier wilt blijven werken.

Dus ik zou geen gezin mogen beginnen omdat het zou kunnen botsen met mijn werk.
Ik werk om te kunnen leven. Ik leef niet om te werken.

Zo belachelijk als ik het vond hield ik toch maar mijn mond dicht.
Want zo stom als ik de vraag vond zo stom vond ik ook de reactie die ik op mijn antwoord kreeg.
Hetgeen wat ik wilde zeggen ging als volgt alleen dan allemaal door elkaar in mijn hoofd:
Misschien ben ik morgen wel dood en wat wou je dan doen met je waar ben je over 5 jaar, misschien word ik wel arbeidsongeschikt, misschien neem ik jou functie wel in. enz.

Ja, zoveel houd ik dus van deze vraag.

Ik ga niet heel mijn leven vooruit plannen want er kan zoveel anders lopen dan dat je had verwacht.
Dat heb ik helaas mogen meemaken bij genoeg mensen om mij heen.

Ik snap wel dat ze met de vraag duidelijkheid proberen te krijgen maar vraag dan gewoon direct naar hetgeen wat je wilt weten.
Dus: Wil je een functie hoger, wil je nog een studie starten, wil je..... bladie bladie bla.

Er komen wel eens klanten naar me toe met de zin: Mag ik misschien een stomme vraag stellen.
Hierop antwoord ik altijd: Er zijn geen stomme vragen.

Maar dan vergeet ik even dat deze vraag er is.

Volgende keer komt er waarschijnlijk weer een moestuinblog aangezien dit het eerste seizoen word in mijn volkstuintje (Waarvan ik 5 jaar geleden ook niet wist dat ik deze zou hebben.....lol!).

Groetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten